Kamperen - Reisverslag uit Grande Prairie, Canada van Marije Tempel - WaarBenJij.nu Kamperen - Reisverslag uit Grande Prairie, Canada van Marije Tempel - WaarBenJij.nu

Kamperen

Door: Marije

Blijf op de hoogte en volg Marije

11 Augustus 2014 | Canada, Grande Prairie

Wauw. Misschien moet ik het daar bij laten. Maar nu ik hier toch achter mijn laptopje zit met een kopje thee en een schoteltje kersen, kan ik net zo goed een wat uitgebreidere beschrijving geven van mijn weekend.

Ik ben dus op bezoek bij Kristen, haar vriend Steven en hun geweldige honden Katy en Willie Nelson.

HET KAMPEER WEEKEND

DAG 1 - Vrijdag 08/08/2014
We vertrokken in de namiddag toen ook Steven klaar was met werken. Ik had die dag heel wat rond gefietst, een museum bezocht en boodschappen gedaan. Nadat alles in de reusachtige jeep was gezet en de "Argo" achterin was geladen reden we richting onze bestemming: "Two Lakes" een nationaal park in de bergen.

Het was een prachtige rit er naartoe en we zaten gezellig met z'n drietjes voorin. Kristen had mij al alles verteld over beren en poema's en wat je moest doen als je werd aangevallen, maar ze zei dat ik al die informatie waarschijnlijk niet nodig had. We kwamen dichter en dichter bij het meer waar we ons kamp zouden opzetten, toen Steven plotseling begon af te remmen. Naast de weg aan de rand van het bos, stonden twee jonge grizzly beren ons verdwaast aan te kijken, voordat ze langzaam tussen de bomen verdwenen..GRIZZLYBEREN! "Welkom in berenland, hier zijn zij de baas". Steven en Kristen zeiden dat ik geluk had gehad, je ziet hier vaak zwarte beren, maar grizzly beren kom je maar zelden tegen. Ik had het gevoel dat mijn hele Canada ervaring niet beter kon worden dan dit.

Uiteindelijk vonden we een mooi plekje vlakbij het meer, waar we besloten ons kamp te maken. Ik had een super toffe tent voor mezelf: een tent die een soort van op pootjes staat. Waardoor je niet op de koude grond ligt. Want koud werd het zeker daar in de bergen. Nadat alles stond, maakten we een fijn groot vuur. Er moest eerst even hout worden gehakt, dus ik stond al snel met een bijl heen en weer te zwaaien.
We hebben tot laat in de nacht bij het vuur gezeten,voordat we in onze tenten kropen. Kristen, Steven, de honden en het jachtgeweer (voor bescherming) in één tent. En ik, als een soort offer aan de wilde dieren, in mijn kleine tentje een eindje van hun vandaan. Kristen en Steven hadden bij het vuur verschillende verhalen verteld over beren die naar een kamp komen, om te kijken of er nog wat te halen is. Na tien keer mijn mini "wat te doen als er een beer is" checklist in mijn hoofd te hebben opgesomd viel ik in slaap.

Je moet je trouwens voorstellen dat je in een bos zit, waar allerlei Jurassic park geluiden de sfeer zetten. De Loons bijvoorbeeld. Dit zijn eenden die een geluid maken, die iets weg heeft van wolf gehuil (het stikt er trouwens van de grijze wolven), of een soort dinosauriër.. Luister maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=TS0s2T2s6-s

DAG 2 - Zaterdag 09/08/2014
Die tent is geniaal! Ik had zo lekker geslapen! We hebben uiteindelijk tot 10:00 in bed gelegen voordat we uit onze tentjes rolden en een vuur begonnen te maken. We aten een stevig ontbijt van toast, ei, bacon en kaas; we hadden een lange dag voor de boeg!

Vandaag zouden we naar de top van een berg gaan. Ik dacht dat we gewoon naar een soort van uitkijk puntje zouden gaan, met een hekje ervoor en toeristen die in de rij staan met een verrekijker en fototoestel. Maar nee. We zouden naar de top van een berg gaan, dus gingen we letterlijk naar de top van een berg. En dit is niet te bereiken met een auto.. Lopend zou daarentegen veeeeel te lang duren en het was ook veeel te stijl. Gelukkig hadden wij de "Argo". Ik ga niet beschrijven wat dit is, bekijk maar gewoon de foto's! Wat ik wel kan zeggen is het volgende: DE ARGO IS AWESOME.

De rit was geniaal. Ik zat achterin met Katy en daarna met Willie Nelson. Ja, die honden gaan overal mee naar toe, lopen altijd los en zijn super cool. Op den duur zag ik ergens tussen de wolken een bergtop met een vierkant object erop. "Zie die bergtop! Ik vraag me af wat dat is". Niet veel later sta ik op het vierkante object wat een rotsblok blijkt te zijn: we waren op de top van een berg beland. En daar is het KOUD! Maar wat een prachtig uitzicht en minder uitgestorven dan ik dacht. Allerlei bergeekhoorntjes sprongen rond, en we hebben ook nog twee gigantische marmotten gespot.

Toen we uiteindelijk terug waren in het kamp was de avond aangebroken en begonnen we snel een vuur te maken. Steven had onderweg naar het kamp, nog even een dode boom in stukken gezaagd met de kettingzaag, die we blijkbaar ook mee hadden. Het vuur was heerlijk warm en de reusachtige steaks die Kristen op het rooster legde, deden mij watertanden. Na een verhaal van Steven, die in de bossen eens gestalkt was door een grizzly beer was het tijd voor bed. Ik sliep als een roosje.

DAG 3 - Zondag 10/08/2014
De bacon lag op het rooster te sudderen toen ik aan Kristen vroeg wat voor gekke vogeltjes ons zo aandachtig in de gaten hielden. Ze verteld mij dat dit Whiskey Jacks waren en dat ik met een stukje brood in mijn handen naar ze moest blijven kijken. Ik staan, ik wachten.. Tot plotseling één van de vogeltjes naar me toe vloog en op me hand kwam zitten. En daarna nog eentje en nog eentje! Het was weer een goed begin van de dag. Na het ontbijt begonnen we ons kamp af te breken en de auto in te pakken. Vervolgens liepen we naar het grote meer, om ons eens goed te wassen. Ja, het water was ijskoud.. Maar ook zo lekker!!!

Helemaal fris en fruitig stapten we in de auto. Vandaag gingen we vanaf een punt wat hoger in de bergen naar een rivier hiken. Het was een lange tocht en ook wel spannend; als je Steven zo voorop zag lopen met een geweer. Op den duur hoorden we de rivier steeds harder en begonnen wij steeds sneller te lopen; het was warm en we hadden zin in een frisse duik. Toen we aan de afdaling begonnen, had je een prachtig uitzicht. Ik word elke keer weer verrast door de schoonheid van het wilde woud ;).

Het was maar goed dat de honden zo goed luisterden, want er zat op sommige plekken een fikse stroomversnelling in de rivier en er was een schuimende waterval. De honden bleven netjes aan de kant, toen wij het water in stapten. Ik had gezegd dat het meer koud was.. Nou dit was nog veel en veel kouder. Maar ik moest en zou het water in. Na een zeer frisse duik, hebben we op de warme stenen gelegen om te genieten van de zon en het geluid van kolkend, bruisend water. Op den duur besloten we terug te gaan, omdat het laat begon te worden. Maar eerst bood Steven mij het geweer aan..Ik mocht één keer schieten, om te voelen hoe dat was. "Dat moest ik toch eens gedaan hebben in Canada". Dus ik, in mijn bikini en met mijn schoenen aan, met een geweer in the middle of nowhere. Een "knallende" afsluiting van ons weekend.

Volg deze link naar de foto's:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.827059293994048.1073741837.100000699566012&type=1&l=de8fb1716c


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Marije

  • 12 Augustus 2014 - 00:19

    Mum & Dad:

    Wow, exciting! Blij met dit verhaal en de prachtige foto's. Nog geen week op pad en al zoveel beleefd. Bofkont. Wat een lef moet je hebben. Geweldig dat Kristen en Steven dit met jou ondernamen (en met de honden). HVJ.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1107
Totaal aantal bezoekers 6301

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2014 - 27 Januari 2015

Canada & California

Landen bezocht: